Kesilapan Besar Ibu Bapa Mendidik Anak Perempuan



Kiah...Ooo Kiah..

Mai cepat !! ada berita penting nak habaq kat hang ni.. Mana la hang Kiah oii. Time gawat ni la hang dok merayau...

Apa dia Salmah Oii..Aku kat belakang ni..tengok ayam itik aku ni..awatnya yang kecoh sangat ni...


Mai sini cepat..!! Ada berita penting ni ha..

Hang tau tak..anak Cik Tom hujung kampong tu kena " TANGKAP BASAH ! ".. OOoo yaka..yang tu aku tak heran... memang patut pon...

Astaghfirullah..Kiah !! Tak baik hang kata lagu tu..

Bukan ke anak Cik Tom tu dulu belajaq mengaji qur'an dengan hang? Betul..memang dia ada belajaq dengan aku..tapi tak lama.. 3 Bulan ja. Pastu berhenti.. Aku halau dia balik...

Awat hang buat lagu tu???

Ni lah Kesilapan besar Ibu Bapa mendidik anak perempuan ! Kesian kat dia..Aku dah cuba nak bantu tapi.. Mak Ayah dia jenis tak paham agama ni.. Depa ingat mendidik anak ni senang macam kacang goreng ka? Mendidik ni ..biarlah dari rebungnya !

Ni tidak...Dah besaq baru nak teguq pakai tudung...tutup aurat..tu belom tengok solat ke tidak.. Pernah dulu Cik Tom minta maaf dekat aku bila aku nasihat dia suruh bagi anak dia pakai tudung daripada kecil.. Tapi dia kata.." Ustazah, anak saya kecil lagi..tak payah pakai tudung..Besaq nanti, pandai la dia ".

2,3 kali aku nasihat..dia tengking aku..Jadi, aku pon ambil tindakan halau depa keluaq dari Tempat Pengajian aku dan berhentikan anak dia dari belajaq mengaji dengan aku.

Aku tak bermaksud semua perempuan yang tak tutup aurat tu, tak baik. Baik atau buruk perangai tu atas induvidu tu sendiri. Tapi, kalau Hak Allah pun dia abaikan..baik ka macam tu? Allah tak tengok rupa paras dan kekayaan kita..Allah nak tengok hati kita.

" Pakaian itu melambangkan akhlak peribadi seseorang" Perempuan ni..kalau perhiasan diri pon tak pandai jaga, Jangan salahkan Tupai ! Sebab hampa yang sengaja open untuk ditebuk ! Jangan rasa malu bila bertudung..tutup aurat. Biarlah apa orang nak kata.

Patutlah..Betul kata hang Kiah..Cucu-cucu aku tu ramai yang perempuan..Macam mana nak bagi depa istiqomah tutup aurat dari kecil..Boleh hang tolong ajarkan aku? Risau pulak bila taw kes macam ni !

Senang ja Salmah..Hang tak payah suruh depa pakai bertudung litup sangat..pakai yang simple ja dulu..yang cantik..comel...ala tudung yang ada bunga2, kartoon2..bagi depa tertarik.. Ala cari ja yang Viral di Internet sekarang ni.




Aku baru ja beli kat cucu aku kemarin..Cantik..Selesa Dan Mudah Dipakai..Sarung ja..Dah la murah ! Ada Promosi lagi kot..try hang cari kat sini .

Comments